Przejdź do głównej treści
Powrót do słownika
Definicja

Vishing

Phishing głosowy - oszustwa przez telefon, gdzie dzwoniący podszywa się pod pracownika banku lub policji.

vishingvishing co tooszustwo telefonicznefałszywy telefon z bankuvoice phishing

Pełna definicja

Vishing (voice phishing) to forma oszustwa realizowana przez rozmowę telefoniczną. Oszust dzwoni do ofiary podszywając się pod pracownika banku, policjanta, pracownika urzędu lub przedstawiciela znanej firmy. Celem vishingu jest nakłonienie ofiary do: - Podania danych logowania do bankowości internetowej - Zainstalowania aplikacji "zabezpieczającej" (w rzeczywistości złośliwej) - Przelania pieniędzy na "bezpieczne konto" - Podania kodów BLIK lub danych karty Oszuści często wykorzystują technikę spoofingu, dzięki której na wyświetlaczu telefonu pojawia się prawdziwy numer banku lub policji. Działają w grupach - jedna osoba dzwoni jako "pracownik banku", inna jako "policjant potwierdzający" tożsamość.

Przykłady zagrożeń

  • 1

    "Dzień dobry, dzwonię z działu bezpieczeństwa PKO BP. Wykryliśmy próbę włamania na Pana konto..."

  • 2

    "Tu sierżant Kowalski z Komendy Głównej Policji. Pana konto jest zagrożone..."

  • 3

    "Jestem z Microsoft. Wykryliśmy wirusa na Pana komputerze..."

  • 4

    "Dzwonię z ZUS. Przysługuje Pani zwrot nadpłaconej składki..."

Jak się chronić?

  • Rozłącz się i zadzwoń sam na oficjalny numer banku/instytucji
  • Prawdziwy bank NIGDY nie prosi o hasło przez telefon
  • Policja nie prosi o przelewy na "bezpieczne konta"
  • Nie instaluj żadnych aplikacji na prośbę dzwoniącego
  • Zgłoś próbę oszustwa na policję

Podejrzewasz oszustwo?

Sprawdź numer telefonu w naszej bazie danych i dowiedz się, czy to oszust.